Verzekerd voor goed rijgedrag bron NRC
Autoverzekering
Jonge automobilisten betalen de hoogste premie. Ze veroorzaken dan ook de meeste schade. Net rijgedrag verzekeren kan voordelig zijn. Hoe werkt dat?
De jonge, onervaren automobilist betaalt veel voor een autoverzekering. Zelfs voor de soberste dekking is hij al snel 50 euro per maand kwijt en het gemiddelde bedrag ligt nog veel hoger. Uit onderzoek van de vergelijkingssite Independer blijkt dat vooral voor jongeren de premies dit jaar stevig zijn gestegen. Betaalden ze eind vorig jaar gemiddeld 844 euro per jaar voor een nieuwe autoverzekering, nu is dat opgelopen tot 1.012 euro.
Dat komt voor een deel door het ‘bonus-/malussysteem’ van Nederlandse verzekeraars. Daarbij is het tarief afhankelijk van het aantal schadevrije jaren van de verzekerde. Hoe meer dat er worden, des te lager de premie (bonus), die bij schade weer oploopt (malus). Een beginnende automobilist is voor zijn eerste auto dus veel duurder uit dan een vijftigjarige met 25 schadevrije jaren. Die kan zich al WA verzekeren voor een tientje, en heeft voor 17 euro de goedkoopste allrisk-verzekering – die een twintigjarige met één schadevrij jaar een vermogen kost.
Jonge man is grootste risico
Jongeren veroorzaken dan ook veel meer ongevallen. Volgens onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zijn automobilisten van 18 tot 24 jaar in Nederland ruim vijf keer zo vaak bij een dodelijk ongeval betrokken als automobilisten tussen de 30 en 59 jaar, en mannelijke bestuurders zelfs negen keer. De oorzaken zijn onervarenheid, onverantwoordelijk rijden (vooral te hard), afleiding door geluidsapparatuur of telefoongebruik en rijden onder invloed. Ze kosten de verzekeraars dus ook veel meer geld.
Daar is iets op gevonden: de rijgedragverzekering.
De verzekerde krijgt een stekker met meetapparatuur in zijn auto. Die scant zijn rijgedrag op criteria als acceleratie, remgedrag en snelheden en stuurt de data door naar de verzekeraar. Als de bestuurder zich aan de regels houdt, krijgt hij achteraf tot 35 procent van zijn premie terug. De voordelen zijn dat zo’n elektronische waakhond preventief kan werken, dat het premiebedrag daalt en vooral: dat verzekeraars zicht krijgen op het rijgedrag van hun klanten. Dat is nuttig omdat er nu geen selectie aan de poort is. Van de klant die een verzekering afsluit wordt de rijvaardigheid op geen enkele manier getoetst. bron NRC
Telefoonnummer: 072 509 22 63
of stel je vraag via WhatsApp op nummer 06 38 565 819
Openingstijden:
09:00 tot 17:00 maandag
09:00 tot 17:00 dinsdag
09:00 tot 17:00 woensdag
09:00 tot 17:00 donderdag
09:00 tot 17:00 vrijdag
09:00 tot 17:00 zaterdag